fredag den 14. april 2017

Når garnet ikke gør som forventet...

Efter adskillige tryk på genstart mht. mit smukke Baby Silkpaca garn....
endte det med et sjal imspireret af Solaris.

Til gengæld var det mørkeblå garn, formentlig kamgarn, købt på en cone for lææænge siden en overraskelse.

Jeg lavede en strikkeprøve med to pindetykkelser..
Valget faldt på p 3,25.

Og det mørkeblå garn er umuligt at fotografere!

Garnet ser glat og fint ud i garnnøglet.

Men strikket op krøller det sig sammen som en anden telefonledning (for dem der stadig husker den slags!)

Jeg købte et par nøgler Drops Lace for at have et alternativ, men det sorte garn får lov at ligge til et andet projekt...


Det blev ikke et sjal med tydelig strikkestruktur...

Til gengæld må jeg sige, at ønsket om flimmer i det havblå er blevet opfyldt!

Det blev til en bred kant med skiftevist blåt og havblåt.
Vasket og spændt ud...

Det målet 2m x 53cm.
Meget større end forventet!


Et overraskende let, luftigt og lækkert sjal/tørklæde

Det vejer 92g!

Jeg har 36g tilbage af de 85g Silkpaca=
49 g Silkpaca og 43g mørkeblå kamgarn.


Det kan let snoes rundt om hals og skuldre.


Jeg synes det havblå kommer til sin ret i det brede stykke.


Det er et resultat, der ikke blev som forventet...
men heldigvis rigtigt fint... helt på sin egen måde...
UNIKA!

10 kommentarer:

  1. Det ser bare så dejligt og lækkert ud, Anne. Godt du lige fandt en måde at løse problemet på. Hvad var der galt med garnet? Var det for glat?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev overraskende godt! Jeg ved ikke, hvad det er "galt" med garnet. Det er ikke overspundet og snor sig, når jeg holder det løst sammen. Det er bare glat og lidt blankt. Mystisk!

      Slet
    2. Meget mærkeligt. Et rigtig påskemysterie😱 Har strikket med Noro en del, og det snor seg også helt vildt selv om det ikke er spundet stramt. Der er der også silke i - om altså det er forklaringen. Kender jeg dig ret finder du helt sikkert ud af det efter et forskningsprosjekt :-) God påske🐣

      Slet
    3. Jeg tror ikke, jeg selv finder en forklaring på fænomenet. Jeg har noget Noro liggende, men ikke fået det afprøvet. Synes det er noget underligt garn og har ikke fundet et mønster, der passede til det...
      God påske

      Slet
  2. Jeg er så vild med dit sjal, hvor er det smukt og lækkert.
    Har du et tips til et begynder sjal, og helst på en pind 3½ - 4, spænder for meget hvis jeg går ned i 2½ - 3.
    Ønsker dig en fortsat god påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Karin. Mht begyndersjal... Er du til trekant fra nakken eller en skæv vinkel fra spidsen? Der ligge mange til fri download på nettet hos Hendes Verden og Familie Journalen. Du kan også kigge hos http://strikkeglad.dk/ Reyna og Rejsesjal er to meget enkle sjaler. Metallouse og Kolonnade er lidt sjovere/anderledes/spændende... Garn og pinde vælger du jo selv efter det du bedst kan lide. Størrelsen på sjalet er, når du ikke har mere garn eller ikke gider mere! Strik på rundpind, det er altid det mest skånsomme for arme/skuldre. Jeg er glad for mine Zing andre foretrækker cubics fra KnitPro; det er igen individuelle ønsker og krav der bestemmer...
      På Ravelry har jeg fundet det skæve; Leigh, Josephinentuch / Josephine Shawl... Handspun Boomerang Shawl, er det enkleste mønster jeg har set: To pinde gentages til du er færdig!
      Det er alle gratis mønstre. Jeg er selv vild med mønstrene fra Melanie Berg; Solaris. Og Isabel Kraemers Paris Toujours,, som jeg har strikket flere gange.

      Slet
  3. Kan det være fordi det er tvundet den anden vej end normalt (z- i stedet for s-tvundet)? Det er lidt mærkeligt, at det opfører sig sådan ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tråden læner til venstre \\ på begge garn! Og der er ingen spænding i det, glat jævnt uelastisk.
      Jeg har ikke oplevet det her før😳

      Slet
  4. Igen et smukt sjal fra dine hænder/pinde, bare lige et spørgsmål: har du hulmønster i alle de mørkeblå felter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Susanne 😊
      Jeg har en række med huller for hver 8 retriller. Mønstret er bygget op i moduler med bundfarven og kilerne. I slutninger er der nogle fine riller med "buler", men dem fravalgte jeg pga garnets beskaffenhed!

      Slet