fredag den 22. september 2017

Skal du til London igen???????

Ja.
Fordi...
London og den smule jeg har set af England, fascinerer mig.

Den specielle blandíng af gammelt og nyt.
Og de mange folkeslag, der færdes i byen.
Taxachaufførernes evne til at sno sig gennem en by med kronisk trafikforstoppelse...

De mange parker i byen.

St. James's Park er min favorit.
Og isene!

Undergrundssystemet...
Jeg har oplevet det næsten mennesketomt søndag morgen og totalt pakket tirsdag morgen...
Og i 2013, da stormen Allan (den hed noget andet herovre) skabte fuldstændigt kaos pga. væltede træer og nedfald på skinnerne... Ikke hele systemet løber i tunneller!

Men jeg har kun mødt en sur passager og det var på denne tur!
Ellers venter man pænt vente på, at folk kommer ud, så der bliver plads til nye passagerer.

Gadelivet med musikanter i gangtunnellerne og på broerne...
Ikke alt lyder lige godt...

Men olietøndemusikken her lyttede vi til, mens vi gik under broen...

Landskabet toget snor sig igennem på vej ud på de længere udflugter.

Som vi stod og så ud over oppe fra Windsor Castle.

"Englands green and pleasant Land.."
Vi så forresten også Last Night of the Proms i TV derovre..
Havde vi været på vores gamle hotel, havde vi gået over i parken...

Byggestilen med de smalle huse og smalle haver bagved.
Gaderne med ens facader...
De mange skorstene. Aftræk til alle kaminerne..
De nyere huse havde ikke skorstene... hvad mon de fyrer med?

Tilsyneladende er isolation, termoruder mm ikke rigtigt slået an... eller er for dyrt for en almindelig familie?

Jeg er også glad for mødet med teleslynge, rundt på museer, i taxaer, betalingssteder...

Jeg oplevede tolke, da vi så The Lion King for nogle år siden.
Her mødte jeg det i Hampton Court: Man kan booke en rundvisning.
Jeg forstår ikke det engelske tegnsprog. Tegnsprog/tegn til tale er specielt fra land til land...
Men nogle tegn er genkendelige overalt...

På Hampton Court er også Royal Scool of Needlework... og en lille shop med bøger og diverse grej.

Jeg ser noget af det på Instagram...
Det er så fantastisk...

Vi er ikke så gode til at holde gamle teknikker i live herhjemme...

Vi har altid følt os trygge i London.
Politi og vagter er synlige i gadebilledet...
Der er overvågningskameraer overalt...

Men vi har ikke bemærket disse vejspærringer før. De findes mange steder i dag.

Apropos den hjemlige diskussion, om terrorsikring og hvem skal nu betale!

Den engelske humor!
Gitte er flink til at oversætte, når vi ser TV og jeg ikke fanger pointen!


Nåh... og rettidig omhu i disse tider med klimaforandinger....


Ja... jeg skal til London igen!




6 kommentarer:

  1. Selvfølgelig skal du da til London igen! Det er ganske enkelt verdens bedste storby.
    Men jeg kan altså kun anbefale, at du også bevæger dig ud i de engelske landskaber. Cornwall er aldeles vidunderlig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen vi er da så enige, Ellen😃
      Vi har snakket om ture længere ud...
      Jeg synes Bath, ser fortryllende ud! Ellers har jeg ikke nogen rejsemål ude i landet...

      Slet
  2. Jeg kan godt se, på dine rejseindlæg om London, at der er meget at se, og jeg har læst det med interesse. Personligt har jeg ingen drøm om at komme til London. Storbyer er ikke rigtigt os, og jeg ved faktisk ikke, hvorfor England aldrig har stået på ønskelisten. (Det gør det stadig ikke) selvom jeg har set og læst om mange dejlige steder, der sagtens kunne være os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi befinder os så godt i London... har til gengæld slet ingen rejsedrømme om f.eks. Frankrig..
      Storbyferie passer os.. vi er ikke til lange vandreture, som et par vi snakkede med i toget; de var på vej til Cornwall med store rygsække og vandrestave bundet på.
      Vi har snakket om Edinburgh i stedet for London.. vi får se...😉

      Slet
  3. Det kan jeg godt forstå, Anne - det er helt klart også min yndlingsstorby :-) Jeg har nydt at følge med på din tour og dine betragtninger og tror jeg skal ha talt med min mand om en tur derover inden alt for længe :-) Rigtig god weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene.. Du må have gemalen med på en tur.. Der er godt nok forskel på, om det er med datteren eller manden, hvad angår valg af udstillinger/museer.
      God weekend til dig og dine.

      Slet